Lysande cykelmekaniker

Vilken lysande cykelmekaniker jag är då 😉 Hade problem med att ena bromshandtaget ”bottnade” och det gick inte att bromsa. Åkte runt till flera cykelaffärer idag för att köpa ett nytt set av broms, slang och handtag så jag skulle slippa kladda med att fylla på olja själv och lufta systemet för jag är ju ingen cykelmekaniker. Det gick ju så fint förra gången att köpa allt i ett paket och bara montera på så så gör man 🙂 Hydrauliskt är det ju förstås så inte helt billigt så funderade även på att byta till ett mekaniskt system istället. Och efter lite letande började jag till och med fundera på att köpa en ny cykel för framgaffeln är ju ändå slut på den här cykeln, men nej den ska funka som vintercykel den här säsongen. Sedan är det ju också billigare att skicka efter delar, men hade inte tid att vänta tyckte jag utan ville fixa NU.

Alla cykelaffärer hade inte något bromssystem hemma och det ena var dyrare än det andra, men jag kunde komma in med cykeln och få det luftat och påfyllt med olja för 250 kr på ett ställe och 200 kr på ett annat ställe, men samtidigt sa de att det var rätt lätt så jag tänkte efter lite eftersom min son hade ett sådant där kit därhemma för att fixa hydrauliska bromsar så jag bestämde mig för att åka hem och kolla in youtube och se hur man skulle göra egentligen. Man kan ju pröva först så kanske man lär sig något och går det att fixa själv blir det billigast i längden.

Väl hemma blev det till att fixa mat så ingen tid för att kolla youtube – jag hade ju sett något om det för något år sedan så det kunde väl gå ändå tänkte jag så jag frågade min son lite snabbt vilket hål som var för urluftning och så började jag trixa med ”sprutor” och öppnade upp bromssystemet och då började oljan sprida sig över köksbänken. Fanns ju inte så mycket olja i flaskan så skulle vara lite sparsam med dropparna så det skulle räcka så dumt att spilla ut det som redan fanns i systemet, men sedan fick jag ihop det och kunde börja fylla på och lufta ur. Ja, till slut kändes det som att jag kanske lyckats få i olja och ur luften så jag skruvade ihop allt och sedan på med det på cykeln igen. Ja, jag hade förstås monterat bort allt för det skulle ju bytas ut. Hade nog varit bra att ha det monterat på cykeln då man fyller på olja för då är alla delar stilla och sitter i bra vinkel. Som det var nu så råkade ju förstås flaskan med olja välta då jag rörde på ena änden av slangen och då puttad den andra änden till flaskan som förstås inte hade fått korken på sig ännu. Suck! Så sparsam var jag med de dropparna, men nu var det ju fixat så inga problem ändå tänkte jag. Bara lite mer att torka upp 😉

Dagen till ära monterades även nya bromsbelägg och så var det dags att provbromsa. Det tog 🙂 Yes jag hade lyckats 🙂 Fast… Vad tusan… VÄNSTER!!! Hur blev det så? Det var väl HÖGER som hade krånglat? Känner på höger bromshandtag och det ”bottnar” 😦 Skit! Skit igen! Fel broms fixad! Suck! Och ingen olja kvar att fixa ordning på den broms som verkligen var fel. Jobbet gjort, men inte gjort! Nu gick i alla fall luften ur mig 😉

Ja så är mitt liv som cykelmekaniker – en riktig amatör 😉

Galleri | Det här inlägget postades i Turf och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Lysande cykelmekaniker

  1. Hylaeus skriver:

    Vilken rolig läsning. Jag beundrar din vilja att fixa det själv och det kunde du ju. Ett jobb under mottot: Bättre lyss till den sträng som brast än aldrig spänna sin båge.
    På’t igen bara.

  2. widde skriver:

    är ditt konto till salu ?

Kommentera

